INKONTINENS

Vejledning til knibeøvelser

Mange mennesker lider af inkontinens uden at søge hjælp for problemet. For nogle er det et problem der opstår over tid og for andre er det pludseligt opstået f.eks. efter en fødsel eller en operation. Fælles for alle er, at det medfører en forringet livskvalitet, hvis personen ikke hjælpes professionelt. Ca. 70 % af alle inkontinente kan hjælpes med simple midler.

Vejledning i korrekt knibeøvelser

Bækkenbunden er svær at finde og det kan være svært at vide om man gør det korrekt! Nedenfor er en beskrivelse af hvordan du kan påbegynde træning af bækkenbunden.
 

  • knib sammen omkring endetarmsåbningen. Dvs. du skal forstille dig, at du skal tilbageholde afføring eller luft (prut)

  • ved lukning af endetarmen, får du også aktiveret bækkenbunden og opstår ”knæk” på åbningerne (tarm, skede, urinrør)

  • træk vejret almindeligt, slap af i balder, lår og mave

  • lav knibene i den stilling du mærker mest (liggende, siddende m.m.)

  • start med korte knib og pausen mindst lige så lang som knibet

  • husk at lave ”FØR” knib. Dvs. før du hoster, nyser, hopper, løfter osv.
     

Du skal langsomt øge varigheden og antallet af knibene samt træne det i alle stillinger.

Hvis du fortsat er usikker på om du kniber korrekt, bør du kontakte en special uddannet fysioterapeut eller uroterapeut for videre vejledning.

Vi tilbyder blandt andet undersøgelse og behandling af følgende lidelser:

KIKKERTUS. AF BLÆREN

VEJLEDNING I KNIBEØVELSER

TVT OPERATIONSVEJLEDNING

SE PRISER

VENTETIDER INKONTINENS

TVT. Her ses ” tension free vaginal tapen ” korrekt placeret under urinrøret.